Najpóźniej do 15 kwietnia br. na rachunkach uczestników Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK), którzy spełnili ustawowe przesłanki, powinna pojawić się – jako wsparcie Skarbu Państwa - dopłata roczna za 2022 rok. W Polsce od momentu powstania PPK, taka dopłata jest wypłacana już po raz trzeci i za każdym razem powiększana jest jej pula. W tym roku były to rekordowe 410 mln zł, które trafiło do ponad 1,7 mln oszczędzających w PPK. Zatem, do osoby będącej w PPK od samego początku oraz spełniającej warunki dopłaty rocznej, przez ostatnie trzy lata trafiło już na rejestr w sumie 720 zł.
Jakie są warunki otrzymania dopłaty rocznej?
Dopłata roczna od Państwa przysługuje osobom, które w poprzednim roku kalendarzowym zgromadziły łącznie na wszystkich swoich rachunkach PPK kwotę równą co najmniej 3,5% wpłat podstawowych i dodatkowych (finansowanych przez samych pracowników oraz ich pracodawców) należnych od 6-krotności pensji minimalnej obowiązującej w danym roku. Konkretnie, w przypadku minimalnego wynagrodzenia wynoszącego w 2022 r. 3 010 zł była to kwota 632,10 zł (18 060 zł x 3,5%). Wyjątek stanowią jednak uczestnicy PPK dokonujący na swój wniosek wpłat podstawowych o obniżonej stawce do 0,5%, których miesięczne wynagrodzenie nie przekraczało 1,2-krotności minimalnej pensji. Dla takich osób, aby otrzymać dopłatę roczną w wysokości 240 zł, minimalny próg wpłat wynosi 25% powyższej kwoty tj.158,03 zł (632,10 zł x 25%). Co ciekawe, przy tak określonych kryteriach kwotowych, dopłatę roczną mogą również otrzymać uczestnicy PPK, którzy przystąpili do programu w tracie roku i oszczędzali niepełny rok np. kilka miesięcy.
A co jeśli uczestnik ma kilka rachunków PPK?
Niezależnie od liczby posiadanych rachunków PPK uczestnik jest uprawniony do otrzymania jednej dopłaty rocznej. Zostanie ona przekazana na rachunek otwarty najpóźniej, najczęściej jest to ten zasilany bieżącymi wpłatami. Natomiast, jeśli pracownikowi zostały założone dwa rachunki PPK jednocześnie (w tym samym dniu u dwóch różnych pracodawców zostały dla niego zawarte dwie umowy o prowadzenie PPK), to o wyborze rachunku i przekazaniu dopłaty rocznej decyduje większa wartość zgromadzonych środków.
Dopłata roczna nie jest jedyną formą wsparcia oszczędzających w PPK przez Skarb Państwa.
Warto również przypomnieć, że poza dopłatami rocznymi, na konta uczestników PPK ze strony Skarbu Państwa (Funduszu Pracy) trafia także wpłata powitalna w wysokości 250 zł. W przeciwieństwie do dopłat rocznych jest ona jednak wypłacana tylko raz. Jedynym kryterium jej otrzymania jest aktywne uczestnictwo i oszczędzanie w PPK przez trzy miesiące. Wpłata powitalna kierowana jest bezpośrednio na konta uczestników w terminie 45 dni od końca kwartału, w którym rozpoczęli oszczędzanie w PPK.
Czy dopłaty Skarbu Państwa można stracić?
Z dopłaty powitalnej i dopłat rocznych uczestnicy PPK mogą skorzystać wyłącznie, jeśli zdecydują się na wypłatę zgromadzonych środków po ukończeniu 60 lat. W ten sposób zachęca się pracowników, aby przystąpili do programu PPK, jako jednej z wielu dobrowolnych możliwości długoterminowego oszczędzania na przyszłą emeryturę.
Co istotne, przed ukończeniem 60. roku życia również istnieje możliwość wycofania przez właściciela rachunku zgromadzonych środków w formie tzw. zwrotu, ale obowiązuje tu jednak zasada „coś za coś”. Kiedy uczestnik PPK złoży dyspozycję zwrotu (w praktyce nie ma ograniczeń, co do ich liczby) wszystkie dopłaty Skarbu Państwa przekazane na rachunek PPK tego uczestnika są automatycznie potrącane z wypłacanej kwoty i wracają na konto Funduszu Pracy. Przed dokonaniem zwrotu warto więc zastanowić się, czy jednak nie poczekać do ukończenia 60. roku życia i w ten sposób zagwarantować sobie powiększenie zgromadzonego kapitału o dodatkową wartość wpłaty powitalnej i dopłat rocznych.
Który scenariusz ostatecznie zostanie zrealizowany zależy już tylko od samego uczestnika.
Jak uczestnik PPK prowadzonego przez PKO TFI może sprawdzić stan swojego rachunku PPK?
Sprawdzenie czy na konto w PPK wpłynęły wpłata powitalna, dopłata roczna oraz wszystkie wpłaty od pracodawcy zajmuje niewiele czasu. W bardzo prosty i wygodny sposób, dosłownie w każdej chwili, można to zrobić w:
- Serwisie internetowym i-Fundusze
- Aplikacji mobilnej IKO
- Bankowości elektronicznej iPKO.
Szczegóły o tym, jak się zalogować/zarejestrować dostępne są na stronie: www.pkotfi.pl/ppk-z-pko-tfi/dostep-do-rejestru-ppk-i-ppe/
Artur Stypka
Regionalny Manager PKO TFI S.A.